“איבדתי יומיים”: נטל בטעות כמות גדולה מדי של שמן קנאביס והתעלף

בן 75 שנטל כמות עצומה של שמן קנאביס המכיל THC לאחר נטילת כדורים משככי כאבים התעלף בביתו ואיבד את ההכרה. כלבו יצא לרחוב וקרא לעוברי אורח שהזמינו אמבולנס. לאחר אשפוז הוא שוחרר ללא פגע לביתו. לדברי גורם בענף זו תופעה נפוצה שנגרמת מהדרכה לא נכונה: "תופעות הלוואי בשמן מורכבות בהרבה מבתפרחות"

עד כמה חשוב לדעת כיצד להשתמש בשמן קנאביס בזהירות? בנימין יעקב (75) הגיע מחוסר הכרה לבית חולים איכילוב לאחר שצרך בטעות כמות גדולה מאוד של שמן קנאביס, ככל הנראה מהקטגוריה העשירה במיוחד ב-THC שהינו הרכיב בקנאביס הגורם ל’היי’.

לדברי בנימין בראיון לתכניתו של רפי רשף בערוץ 12, זו היתה הפעם הראשונה בה הוא משתמש בשמן קנאביס ולכן לא ידע מה הכמות הנדרשת. במקום לצרוך טיפה אחת או שתיים מהשמן כפי שנדרש, בנימין מעיד כי מילא כפית בשמן, וזאת בנוסף למשככי כאבים שנטל שעתיים קודם, מה שהוביל לעילפון.

בניגוד לעישון, כאשר THC נצרך בבליעת שמן או מזון, השפעתו מתחילה מאוחר ונמשכת זמן רב יותר, במיוחד בכמויות גדולות. בעיה נוספת בשמן היא שההשפעה לא מתחילה מיד כמו בעישון, אלא לעתים רק בחלוף דקות ארוכות, דבר שעלול לגרום לכך שהנוטלים אותו לא יחושו בהשפעה ויטלו כמות נוספת ללא צורך.

“ניערתי את השמן לכפית, שתיתי, ואיבדתי יומיים”

“זו היתה הפעם הראשונה אז לא ידעתי את הכמות,” הוא מעיד. “שעתיים לפני לקחתי כדורים נגד כאבים כי אני סובל מכאבי גב כרוניים והפעם זה מאוד כאב לי אז אמרתי אני אקח גם קנאביס. נתנו לי את זה ואף פעם לא השתמשתי קודם. אמרו לי שתי טיפות אבל ניסיתי עם המזלף ולא יצא לי שתי טיפות, אז ניערתי את הבקבוקון עם השמן לתוך כפית ושתיתי, ואיבדתי יומיים…”

בדיעבד הסתבר לבנימין שלאחר שהתעלף יצא כלבו, סטיץ’, ונבח לעוברי אורח שנכנסו לדירה, ראו אותו שוכב והזעיקו את כוחות ההצלה. “סטיץ’ יצא החוצה לחפש עזרה כנראה, הוא ניגש לשני בחורים צעירים ונבח עליהם ומשך אותם,” הוא מתאר. “הם הבינו כנראה שמשהו לא בסדר… שמישהו במצוקה, אז הגיעו לשכנה וביקשו ממנה עזרה. היא הכניסה אותם לתוך הבית”.

(מתוך “5 עם רפי רשף” / ערוץ 12)

יש לציין עוד שבניגוד למשככי כאבים אופיואידים שהינם חומרים רעילים שבכמות גדולה מדי יכולים להביא למוות, קנאביס הוא חומר שאינו רעיל ולכן לא מביא למוות ממנת יתר. עם זאת, במקרה של עילפון, במיוחד כאשר מדובר בקשישים, נפילה למשל בעקבות התעלפות יכולה לגרום לפגיעות. במקרה זה כאמור, כמו ברוב מוחלט של המקרים, בנימין יצא ללא פגע.

“תופעות הלוואי בשמן מורכבות בהרבה מבתפרחות”

גורם בענף התייחס בשיחה עם מגזין קנאביס למקרה והעיד כי לא מדובר במקרה חריג, ההיפך. לדבריו שמן עתיר THC עלול בהחלט לגרום לתופעות לוואי, החל מעייפות, אי שקט, חרדה ויובש בפה, דרך רעד, הזעה, הקאה ועד עייפות קיצונית (לטרגיה), היפרגליקמיה ועילפון. “תופעות הלוואי בשמן קנאביס מורכבות ושכיחות הרבה יותר מאשר בתפרחות קנאביס,” הוא אומר. “רובן נגרמות משימוש שגוי ו/או מינוני יתר – בגלל הדרכה לא נכונה.”

לדבריו משרד הבריאות כלל לא מודע לתופעה מכיוון שבבתי החולים רושמים במקרים כאלה את סיבת הפנייה לפי הסימפטום, למשל חרדה, דופק מואץ וכיוצ”ב, ולא לפי הגורם. “מטופלים רבים מגיעים לחדר מיון בגלל מינון יתר או שימוש לא נכון בקנאביס בכלל ובשמן קנאביס בפרט, אבל זה בכלל לא מגיע לידיעת משרד הבריאות כי ‏זה לא מקודד במערכת הממוחשבת תחת תופעות לוואי משימוש בקנאביס,” הוא אומר.

עוד הוסיף כי “הבעיה אינה למצוא קודים אלא להטמיע את המשמעת שיש להשתמש בהם, וזאת מלחמה קשה גם לגבי מצבים אחרים שעבורם חשוב שיהיה קידוד לטובת סטטיסטיקה, כמו שנעשה לדוגמה בתאונות אופניים חשמליים, קורקינטים וכד’. כאן יש למשרד הבריאות תפקיד חשוב כי הוא יכול להטיל חובה לקודד, ולוודא ביצוע, אבל אם ‏לכאורה לא ידוע לו שיש בעיה כי זה לא מדווח, אף אחד לא פועל בנושא”.

חדשות
שינוי גודל פונט
מלאי