100 בשבילך: עוכבו לחיפוש 3 פעמים ב-24 שעות

דווקא בימים בהם ניתן היה לצפות כי משטרת ישראל תרכז מאמצים בהגנה על בטחון האזרחים, מצליחים גורמי האכיפה להוכיח פעם נוספת כי בסדר העדיפויות שלהם ישנו עדיין מקום לעיכובים וחיפושים משפילים של זוג צעיר שלא עשה דבר מלבד לסייר לתומו בירושלים

צעיר ישראלי ביקש להפתיע את חברתו מאוסטרליה בטיול לעיר הקודש, אלא שבפרק זמן של יממה אחת בלבד עוכבו השניים לחיפוש בחפציהם האישיים לא פחות משלוש פעמים במוקדים שונים בעיר: “רציתי להראות לחברה שלי את ירושלים היפה – הרגשתי כאילו לקחתי אותה לטהרן,” הוא מספר למגזין קנאביס.

לאחר שטייל במשך שנה ברחבי העולם החליט אלעד (שם בדוי) לשוב ארצה עם בת-זוגו אותה הכיר במהלך הטיול. “מאוד התרגשתי לחזור לישראל אל המשפחה והחברים,” הוא מספר. “חברה שלי מאוסטרליה וזהו הביקור הראשון שלה בארץ. היא סיפרה לי שהיא תמיד רצתה להיות בירושלים אז החלטתי לפנק אותה ביום כיף בעיר.” אלא שמסתבר בדיעבד כי היום הזה היה רחוק מלהיות משהו שמתקרב ל’פינוק’ או ל’כיף’. “אחרי החיפוש השלישי שהשוטרים עשו לנו בתוך פחות מ-24 שעות, החלטנו לקחת את הדברים ולעוף מהעיר הזאת,” אומר אלעד. “אני לא מבין איך מגיעים למצב הזה. הדבר היחיד שהם מצאו זה טבק אבל לא היה להם אכפת.”

את החיפוש הראשון “זכו” לקבל השניים מיד עם הכניסה לאזור העיר העתיקה בירושלים ולמרות שאלעד חזר ואמר כי הוא מתנגד לביצוע החיפוש, השוטרים הרגישו בנוח לחטט בתיקו האישי ואף ביקשו לערוך חיפוש על חברתו.

למרות שצמד השוטרים לא מצא דבר, הם החליטו לעכב את הזוג בתחנה בתואנה שהם מצאו “משהו ירוק בטבק”. רק כעבור מספר שעות בתחנת המשטרה, במהלכן לא הצליחו השוטרים להוכיח כי החומר החשוד הוא אכן קנאביס, שוחררו השניים לדרכם. “הם עוד איימו עליי שאצפה לכתב אישום בדואר במקרה שבדיקת המעבדה שלהם תגלה שאריות סם,” מספר אלעד. “זה פשוט מגוחך – גם אם היה שם קנאביס מדובר כמות שלא מספיקה לשאכטה אחת.”

צפו בשוטרים עורכים חיפוש כפוי:

גם זה בטח יעניין אותך

החוויה הלא נעימה בתחנת המשטרה בירושלים לא הצליחה לפגוע במוטיבציה של הזוג וברצון שלהם לסייר בעיר, כשהם עייפים ומותשים חזרו השניים לחדר המלון והחלו לתכנן את מסלול הטיול ביום למחרת שהיה אמור להתחיל בשוק המפורסם של שכונת “מחנה-יהודה”.

חיפוש שני: “עכשיו אני רק חושד יותר”

אלא שבאופן אבסורדי גם הטיול במחנה יהודה התפתח מהר מאוד לאירוע נוסף של הטרדה משטרתית. “הרגשתי כאילו אני באיזה סרט או מתיחה או משהו,” ממשיך אלעד. “לא עברו 12 שעות מהחיפושים שעשו עלינו אתמול והנה שוב מגיעים שני שוטרים שדורשים לחדור לפרטיות שלי.” אלעד ניסה להסביר לשוטרים שרק לפני שעות ספורות הוא ובת-זוגו עברו חיפוש משפיל, אך ללא תועלת: “זה רק עשה נזק כי השוטר אמר שעכשיו, כשהוא יודע שאתמול עשו לנו חיפוש, הוא עוד יותר חושד בנו.”

הפעם, בניגוד למקרה בעיר העתיקה, אלעד הראה עקשנות וסירב בתוקף לחיפוש בתיקו האישי. עם זאת השוטרים כן נברו בתיקה של חברתו. “הם ניצלו את זה שהיא לא יודעת מה הזכויות שלה ופשוט חיטטו לה בתיק. רק אחרי שהשוטר הפיל את ערכת האיפור שלה על הרצפה ושבר אותה הם החליטו לשחרר אותנו.” לאחר שהשוטרים הניחו להם לנפשם השניים ביקשו לנסות את מזלם פעם נוספת ונסעו שוב לכיוון העיר העתיקה בתקווה שהפעם הם יוכלו להנות מהאווירה הנדירה של המקום הייחודי הזה.

חיפוש שלישי: “אתה הולך מוזר”

הפעם, בניגוד ליום לפני, הצליח הזוג הצעיר להספיק לסייר למשך שעה קלה בין הסמטאות והחנויות בעיר העתיקה: “בהתחלה זה היה ממש נחמד כי למרות הבלאגן שעבר עלינו ביממה האחרונה בסוף הצלחנו לטייל איפה שרצינו והרגשתי שגם חברה שלי סוף סוף זוכה לראות את ירושלים כמו שהיא ביקשה,” מספר אלעד. אך לא חלף הרבה זמן עד שגיבורינו זכו לביקור נוסף של המשטרה: “בדיוק עזבנו דוכן של מיץ רימונים, הלכנו לדרכנו ומשום מקום קפצו עלינו שוב שני שוטרים וביקשו לערוך לנו חיפוש בתיקים האישיים שלנו.” כשאלעד דרש לדעת מה הן הנסיבות בגינן השוטרים מבקשים לערוך חיפוש הוא קיבל תשובה מלומדת שמסבירה בדיוק מה הוא עשה לא בסדר. “השוטר אמר לי שהוא קלט אותי כבר כמה דקות ושם לב שאני ‘הולך מוזר’. אני לא מבין מה זה ‘הולך מוזר’. יש חוק שקובע לי באיזה אופן אני אמור לצעוד ברחוב??”

ממציאים מחדש את המושג "חשד סביר" - משטרת ישראל
ממציאים מחדש את המושג “חשד סביר” – משטרת ישראל

בסופו של דבר, לאחר עיכוב של כעשרים דקות ומשלא מצאו דבר בחפציהם של השניים, שיחרר אותם השוטר לדרכם.

ממשטרת ירושלים נמסר בתגובה לאירוע כי:

“המשטרה מרכזת בעת הזו מאמץ בטחוני בדגש למקומות הומי קהל. הצעיר העלה בהתנהגותו את חשד השוטרים הן בשוק מחנה יהודה והן בעיר העתיקה בירושלים ועוכב לבדיקה. במקרה אחד נתפס ברשותו חומר החשוד כסם אשר הועבר לבדיקת מעבדה. המשטרה תמשיך לפעול ולרכז פעילות למען בטחון תושבי העיר ומבקריה”.

לסיום נזכיר כי התנהלות זו של המשטרה איננה עולה בקנה אחד עם דבריו של מפכ”ל המשטרה שטען בראיון ל”ישראל היום” בספטמבר 2013 כי “לא מעניין אותו מי שמגלגל ג’וינט במרפסת”. השימוש הציני של המשטרה בתירוץ הביטחוני הוא ברור לכל מי שצופה בסרטון; חיפוש בחפיסת טבק ובערכת האיפור של תיירת מאוסטרליה לא תורם לביטחון של אף-אחד.

ראו עוד: חיפוש לא חוקי – ארבעת משפטי הקסם להתמודדות עם שוטרים
ראו עוד: דרך צלחה – 6 טיפים לנאשמים בהחזרת מריחואנה ברכב
ראו עוד: מריחואנה – המדריך הפלילי למשתמש הנורמטיבי
ראו עוד: ראיון עם בארי קופר – השוטר שיעזור לכם להישאר אדם חופשי
ראו עוד: מני מזוז: “להתעסק עם סמים קלים זה בזבוז משאבים”